Een werkstation dient om te werken

Lessons learned en anekdotes liggen erg vaak heel dicht bij elkaar. Anekdotes over een pijnlijk voorval, je kan er boeken over schrijven. Of een blog artikel. Nu kunnen we er weer om lachen, op het moment zelf amper. Maar we hebben er een les uit getrokken. Dat wel.

Men zegt dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. In een team klopt dit ook tot op zekere hoogte. Echter heb je in teamverband of in projectverband meestal een samenloop van omstandigheden die ervoor zorgen dat je finaal de mist in gaat.

Neem nu dat kleine webprojectje waarvoor eigenlijk niet echt een project manager nodig was. Dacht men. Een account manager om af en toe eens te bellen met de klant was voldoende. Vooral om te laten weten dat we bijna klaar waren. Bijna. En dat de programmeur erg hard zijn best deed. Zo hard dat hij geregeld overuren klopte om het werk toch maar af te maken. En de klant was tevreden. Altijd tevreden. Kleine aanpassingen werden vrij snel doorgevoerd en kwamen direct online. Wat een service!

Maar die account managers hadden het niet altijd zo gemakkelijk. Het kwam meer en meer voor dat het niet echt lukte met de verkoop van nieuwe projecten. Het werd zo erg dat men mensen moest laten gaan. Zo ook onze vriend de hardwerkende programmeur. Helaas. Jammer voor hem. Ook voor de klant. Die belde de dag na het ontslag van onze vriend om te vragen wanneer zijn website weer online zou zijn. Deze was al bijna een dag niet bereikbaar.

Het euvel was snel opgelost. Het enige wat moest gebeuren was het werkstation van onze ontslagen collega terug opstarten en de website was weer online. We hebben de klant verwittigd dat alles tijdelijk opgelost was, maar dat de site nog moest verplaatst worden naar een betere server. Zodat het in de toekomst niet meer zou voorvallen. De klant was wederom tevreden. Met excuses van de account manager. Telefonisch uiteraard. Dat volstond.

Project managers zijn er om het pad te effenen. Om de verschillende belanghebbenden af te stemmen op elkaar. Wij zorgen ervoor dat de developer een degelijk werkstation heeft om op te werken, en dat er een degelijke acceptatieomgeving en productieomgeving bestaat. De programmeur moet weten hoe hij zijn laatste aanpassingen kan overzetten naar de acceptatieomgeving. De klant moet weten hoe hij die aanpassingen kan bekijken en goedkeuren. De systeembeheerder moet weten op welke productieserver welke sites geĂ¯nstalleerd staan. Zo zorgen wij project managers er onder andere voor dat iedereen gelukkig is en dat er geen verrassingen komen. Wij houden niet van verrassingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s