Domeinnaamwoede

Een nieuw jaar wil dikwijls ook betekenen dat eigenaars van domeinnamen hun teerbeminde web adres moeten verlengen voor een paar jaar. Die naam is belangrijk. Het is het adres van je website, het vormt je e-mail adres, kortom het bepaalt je habitat op het internet. Je wil dat echt niet verliezen.

Die morgen op kantoor kreeg ik al vrij vroeg telefoon. Ik voelde al nattigheid. De klant was woest. Het hele serverpark lag eruit, de website was onbereikbaar, miljoenen klanten konden de man niet meer bereiken. Of ik niet eens even de systeembeheerder wou wakker schudden. Effectief, toen ik zelf surfte naar de website kwam er weinig reactie. Nogmaals, de klant was woest.

Dat er niets scheelde met de server was al snel duidelijk. De website draaide perfect. Er was zelfs zeer weinig activiteit. Geen vuiltje aan de lucht. Maar het was toch bizar dat er zo weinig bezoekers waren. Het was alsof de domeinnaam niet meer wist waar de website te gaan zoeken. Technisch gesproken, dit leek een DNS probleem.

Ik belde de klant op om tussentijds verslag uit te brengen. Maar de man was niet echt gewonnen voor een status. Hij wou eigenlijk gewoon horen dat alles opgelost was. Maar dat was het niet. Nog niet. Had ik al gezegd dat hij woest was?

Even later kwam onze wakkere systeembeheerder met de reden voor het probleem aandraven. De domeinnaam was verlopen. De klant had niet gereageerd op de herinneringen voor betaling voor de nieuwe termijn van huur van zijn domeinnaam. Zowel de e-mails als de post waren gericht aan een ex-werknemer en waren daardoor niet behandeld geweest met het ondertussen gekende gevolg.

Ik belde de klant opnieuw op. Ditmaal met de oplossing. Meneer, ik raad u aan om contact op te nemen met de instantie waar u uw domeinnaam hebt gekocht en betaal de huur voor een nieuwe periode. De man was ondertussen boos geworden. Niet meer woest. Boos op zichzelf, ook boos op zijn ex-werknemer, en boos op de postverdeler. Boos op veel mensen eigenlijk, vooral uit onmacht.

De lesson learned als projectmanager is dat je op alles moet voorbereid zijn. Ook op de zaken die buiten je scope liggen. Ik was in dit geval onvoldoende op de hoogte van mijn klant zijn domeinnaam en achteraf gezien had ik dit moeten controleren. Het blijft deels de verantwoordelijkheid van diegene die een domeinnaam koopt om ervoor te zorgen dat de huur op tijd verlengd wordt. Anderzijds, het is aan de projectmanager om dit eens te controleren. Dat kan geen kwaad. Dan had een hoop woede en frustratie vermeden kunnen worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s