Het business model van een consultant

Afgelopen zaterdag zat ik in de wagen en hoorde op Radio 1 een interview met een Duitse architect die in Nederland woont en die zeer frisse ideeën heeft over ecologie en economie. Eén van de voorbeelden die hij aangaf, ging over de verlichting van zijn kantoor. Over dat hij licht wou, geen lampen. Dat Philips licht zou leveren, geen verlichting. Dat Philips zelfs de lampen zou komen vervangen als ze kapot gingen. En zo kwam hij tot het punt dat Philips veel beter zou nadenken over de herbruikbaarheid van zijn lampen als ze op voorhand weten dat ze de rotzooi achteraf terug krijgen. Het verkoopsmodel zit fout. Waarom zou een lampenproducent moeite doen om een degelijke lamp te maken? Hoe meer die dingen kapot gaan, hoe meer mensen ze opnieuw gaan kopen. Toch?

En dus ben ik nu ook aan het denken over het verkoopsmodel van mezelf als consultant. Een beroep dat toch wel vrij vaak negatief gezien wordt wegens veel te duur, overbetaald, weinig tastbaar, gebakken lucht en ga zo maar door. Hoe kunnen wij als consultants (ja, u ook daar) gaan nadenken over hoe wij tegen onze klanten kunnen zeggen dat we willen betaald worden voor de diensten die we leveren, de toegevoegde waarde, en niet voor het aantal uren of dagen dat we toevallig aanwezig zijn bij een klant.

Maar dan komen we in een zeer moeilijke discussie over het quantificeren van die meerwaarde. Moeilijk hé? Hoe gaan we dat nu gaan meten? En hoe gaan we daar een aantal euro’s op plakken?

’t Is niet dat ik een revolutie wil ontketenen. Ik wil wel iets onder de aandacht brengen. Na enkele jaren heb je ze wel redelijk snel door, die consultants die liever betaald worden om naar youtube filmpjes te kijken in plaats van zich iet of wat nuttig te maken. Vandaar ook de bedenking. Ik heb er op zich zelfs nog niets op tegen dat een consultant naar een verkeerd filmpje kijkt. Zolang de opbrengst van de tijd dat hij nuttig bezig is, evenredig is met zijn kost. Mij maakt het op zich niet uit hoe lang een consultant aanwezig is op kantoor, of thuis zit, of onderweg. Zolang zijn vergoeding maar in lijn is met de meerwaarde die hij heeft gerealiseerd. Want dat is toch onze job? Meerwaarde realiseren. Op korte termijn, op lange termijn.

Dus, beste collega’s, vandaar deze oproep. Zeer benieuwd naar jullie reacties. Bestaan dergelijke modellen? Zijn er onder jullie die werken met een resultaatsverbintenis? Ik ben zeer geïnteresseerd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s